my blog....ameen

Nukilan ku ..kadang2 terkurang sopan..kadang2 terlebih sopan....

Tuesday, 27 May 2014

itam & the gang



“mimi..mimi syg…mimi..”..tercari-cari hawa kucing parsi kesayangannya..peneman hidupnya kini setelah kematian suaminya akibat kemalangan jalanraya 2 tahun lepas..mimi kucing parsi yg dibelinya dgn nilai hampir sama byran muka sebuah kereta keluaran eropah..

“mimi ade kt dlm bilik tu ha…mak da bg mkn pon.”..jwb mak piah menamatkn persoalan hawa yg tercari mimi sedari td..hujan diluar semakin lebat mencurah...

“itam…cutcutcuttt…jony..!..oren…epit….”….giliran mak piah pula memanggil empat sekawan kucing belaannya…semuanya kucing2 yg dikutip di pasar tani atas belas ehsan sesame makhluk oleh mak piah….nasik bergaul ikan selayang rebus menjadi santapan kucing2 sekalian…

“lambat la kau ni epit..!!.terjongket jongket..!!.”..pekik itam merenung tajam si epit dgn mata kuningnya..

“ kau ni itam..si epit tu kan OKU..cemane nk jln cepat2..”…bebel si oren kpd itam sbg  amaran kepada itam jgn plekehkn kwnnya..

“ tu la..sape suruh p main jauh2…lintas jln x tgk kiri kanan…kan da xcdent..!!..nasik baik patah kaki je..kalau kne gilis camne..sape nk bwk p hospital..?..”..bebel itam lg persis gangster..

“diamla kau itam..!!..memekak je..kau pon same..asal ptg ilang..asal ptg ilang..same je kau dgn si epit tu.” ..oren mencebik muka..

“wah wah wah orenn…!!..kemain kau ye membela si epit ni..ke kau ade hati ngan si cacat ni..?..”..bentak itam..

Epit hanya tgk sahaja wayang langsung itu...masih terbyg ngeri tragedy kemalangan yg menimpanya…nasib baik hnya dilanggar motosikal…kalau ditabrak kereta..mahu hancur satu badan!..

Mereka berlari2 anak ke dapur utk menjamu selera…

“mimi chayang..”

“meawwww..sempat juga mimi menjeling sombong kea rah itam..”…

“eiii..geli la aku ngan si parsi tu..!!!..mengada2…kite mkn nsik ikan rebus je…cube ko tgk makanan die..??..friskies ..whiskas...!!!...”…suhu badan itam naik menggila kerna dengki layanan dan kelebihan yg dimiliki si parsi mimi…mundar mandir dia di depan bilik hawa…hidungnya menangkap aroma sedap friskies kepunyaan mimi…

“kau ni itam…dengki pesal..bia la ..”..selamba jony menyampuk…jony si kucing jantan kampung  dambaan si kucing betina di kampung itu..

“cemane ak x jeles.!!..dengki..!!...kau tgk la…die tido pon dlm bilik..atas katil plak tu..kite ni ape..??..tdo kt dapo jarang2…bnyknye tdo kt luar..!!...”..protes itam tnda bnyk yg x puas ati..

“cutcutcutttt…..”…panggilan ke 5 dr mak piah menandakan nasik ikan rebus sedia dinikmati mereka berempat….

Dulang berisi nasik ikan rebus dan mangkuk air tersedia…jony,oren,epit menikamti juadah seadanya…itam pula mogok…prasaan dengki masih membungkam..

“hai kucing2 kampong semua…sedap ke nasik ikan rebus tu..??..euuwwwww...low class sgt...””..mimi si parsi bersuara sombong…tersedak epit si Oku yg sdg minum air dlm mangkuk axion yg telah di jdikan mangkuk air…yg pasti itam pling panas ati dgn ejekan sebegitu…itam mengerling garang..

“korang ni semua …ade..ade… ni  x..??.” .mimi menunjukkan gmbr sijil lahirnya yg diframekn menandakan beliau adalah kucing yg dibeli dan dijaga rapi secar sah dan ekslusif..bkn semua mampu memilikinya..

“yg ni ade..?..comel tak..??..beli online tau..??..oh fogget it..korg bkn tau online tu ape..heeheh”..mimi mendongakkn kepala dan jarinya bergoyang2 menunjukkan rantai baru yg dibeli hawa sebentar td..

“euwww..sape yg bau busuk ni…!!!..jijik la…!!...tak penah mandi ke korang2 ni semua….??..eiiiyakkssss..!!..”..mimi mencebik muka sambil menggeleng2kan kepala...

“ tu taik mata tu..?..erhh…”..pengotor la kucing2 kampong ni..”phuii..!!”..

“ok la..bye..geli la lame2 tgk korg ni..”..melenggang2 si mimi membontoti hawa ke kereta.bersiar2 lg mereka ptg ni…rutin biasa hawa berjalan2 bersama mimi pusing2 kampung…kucing mahal katekan…kesayangan pulak tu…

“arghhhhhh..tensyen tensyennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn...!!..menatang sgguh si mimi ni...mcm la die tu bukan spisis kucing..hrp bulu je kembang..otak kecut..!!...”…” itam menggila smbil menendang kaki ke arah epit..

“aduh…sakit la itam..”..mengaduh si epit smbil menjilat kaki2nya yg patah tu..

“kau ni itamm…gile eh..?...sakit ti epit tu tau..!!..lantak la si mimi tu nk ckp ape pon..buat derk je la..”..oren marahkan itam dgn misai mendongak ke atas....

“ntahnya…emo lebih la si itam ni…”..jony sampuk utk kali setrusnya…

“kau tgk la..!!..berani die phuiii kan aku…!!..kite semua..!!..ak x kire..mlm ni ak nk ajar si mimi sombong tu..die igt die sape…ni itam la..ITAMMMMM…xde lg mne kucing brani menjtuhkan air muka aku tauuu...pakej skali ngan phuiii plak tu..!!..”…jerit itam bagai kerasukan smbil mencekak pingang.…

“wah…sejak bile kau pndai cekak pinggang ni itam..??.bdiri 2 kaki lak tu..”..perli epit si oku,..

“kau ade.?...boleh buat cam aku..kau oku duk diam2.?.”..balas itam memperli..

“ha dah….p main kt luar…syuhsyuhhh...”..mak piah bersuara dari sikni…menyiang ikan agaknya utk mkn mlm, nnt..mereka umpama dihalau mak piah..itu situsi biase selepas mkn…mkin panas itam ..

BERSAMBUNG…
Amin2014

1 comment:

Anonymous said...

Panduan minum susu kotak
0. Mintak dekat kawan sikit.
1. Tengok tarikh luput.
2. Goncang sebelum minum.
3. Cucuk penyedut minuman pada tempat yang disediakan.
4. Jangan tiup ketika minum.
5. Minum sehingga habis.
6. Tiup sehigga kembung
7. Pijak dengan kuat untuk menghasilkan letupan.